Om att unna sig en måndag.

Man måste kunna unna sig en måndag.

Tillåta sig att köpa något fint, ta en fika med en vän eller skippa träningen, ta ett glas med en vän och skratta tills man får lite ont i magen. Det är klart veckorna kan bli gråa och alldeles inrutade om man väljer att ha det så. Frukost, jobba träna. Äta nyttigt och inte shoppa mer än det man behöver. Sen unna sig på helgen. Kanske en godisbit eller en fin kjol, men bara om tränar man lite mer veckan efter och lovar att använda kjolen mycket.
"Det är ju lördag"

Jag kom på mig själv igår. Min lediga måndag. Jag gick i små butiker på grünerlukka och smekte plagg på galgarna. Tänkte fördriva tiden med en kaffe och en vouge på något mysigt fik. Jag stod där på seven eleven, gick ut tomhänt och tänkte att jag lika gärna kunde ta en kaffe hemma. Kanelbullensdag, men inte på en måndag va?

Klart det kändes regnigare än det var (det duggade ju bara lite). Jag kom på mig själv där påvägen tillbaka till lägenheten och skämdes lite. Vände bokstavligen på klacken, köpte tidningen och tog en koppkaffe på ett fik längst gatan. Att kaffen inte var särskilt god, och att jag frös lite trots att jag satt med en filt spelar inte så stor roll. Malin kom hem, och vi bestämde oss för att åka ut till ett nytt senter och kolla. Unnade mig en röd kavaj men struntade i en klänning. Sen åt vi glass, för att vi inte hittade kanelbullar, framför en film tillsammans med john och linda. Trots att det var måndag.

Idag ska vi gå på bio. Och kolla på klänningen jag struntade i och kavajen Malin vill ha. För att det är okej trots att det är tisdag. Och så kommer jag på mig själv igen. "Man behöver inte ha godis till bio (inte på en tisdag!), och klänningen kanske inte satt så bra? Jag tränade ju imorse, men jag kanske borde sprungit ikväll?"


Herregud, vad gör pengarna för nytta om de bara är siffror på ett bankkonto? Då spelar det ingen roll om det står 1000 eller 10 000 - dom är lika tråkiga för det. Och vad spelar det för roll om du äter en chokladbit en måndag eller lördag? Den är fortfarande lika onyttig (och god). Hur kul är det att ha the body om du aldrig hinner visa den för någon, eller följa med på något - för du måste träna.

Min fina mamma sa något klokt en gång som jag alltid kommer minnas "varför ska jag spara undan massa pengar, när jag inte ens vet hur länge jag lever - och hellre spenderar dom på er och våra nöjen nu?"
Jag såg en film, som jag glömt namnet på, där ett par är på dejt på en mysig resturang och tjejen börjar med att beställa in efterrätt - varpå hennes dejt frågar varför hon börjar med efterrätten. "Varför alltid spara det bästa till sist?" sa hon. Tänk om jag helt plötsligt dör, och det sista jag åt vad potatis när jag egentligen satt och väntade på chokladen?

Jag försöker inte säga att alla ska hetsäta kanelbullar, sluta träna och bränna alla pengar på onödiga prylar bara för att man kan - men kan vi inte vara överens om att vi ska bli bättre att unna oss på måndagar också? Vintern är tuff, men om man suddar ut principerna och låter sig överraskas ibland så tror jag att vi klarar oss. Det kanske bara handlar om att hångla i matkön ibland eller ha picknick på trägolvet en tisdagkväll med sina bästa vänner - det behöver inte alltid vänta till helgen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0