Dag 14. Det här upprör mig

Barn som inte får vara med att leka. Som står ensamma några meter bort och tittar nyfiket men inte vågar fråga. Som blir kallade hemska ord för kläder dom inte valt själva. Som är så vana att folk viskar bakom ryggen att de ser förvånade ut när någon tilltalar dom.

Saknad respekt mot äldre. När någon låter en gammal tant stå på bussen fast benen knappt orkar, och tar platsen själv. När jag hör någon kalla sin mamma för kärring eller sin fina morfar för gubbjävel.

När folk utnyttjar situationen och stjäl från någon som är hjälpsam och tror gott om alla. Folk som inte nöjer sig med det dom får utan som ska ha allt och skiter fullständigt i om resten blir utan.

Våldtäckter. Upprör mig inte bara utan gör mig fly förbannad. När människor försvarar handlingen och ifrågasätter offret bara för att de får betalt. Hade dom sagt samma sak för samma summa pengar om det var deras dotter det handlade om?

När någon nedvärderar en annan människa. Lägger uppenbara pikar eller sneda blickar. Hånar den vänliga tjejen i kassan på ICA, snäser åt taxichaufförer som gör sitt bästa eller spottar i maten någon kämpat med i flera timmar. Folk som fått allt serverat på fat och inte förstår varför folk jobbar.

När bussen kör iväg fast man bankar på dörren. När någon ignorerar dig fast du ser att dom hör. Eller tittar bort när du vinkar och utbrister med stora ögon "åh, jag såg dig inte" fast det vet du är ren jävla lögn. Falska människor upprör mig. Snålhet. Både fysisk och psykisk. Någon som aldrig delar med sig eller bara pratar men aldrig lyssnar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0