Dag 26. Mina förebilder

En förebild för mig, är en person man ser upp till, och vill efterlikna på ett positivt sätt. Inte utseendemässigt utan mer hur personen är mot sig själv och sin omgivning. Jag har därför aldrig haft någon känd förebild, för jag har aldrig relaterat till "kändisar" på det sättet. Under det senaste året har jag även kommit på att det är okej med flera förebilder, på olika fronter.

Sen jag flyttade till Norge har jag på något konstigt vis kommit närmre familj och vänner, och upptäckt egenskaper och sidor jag inte reflekterat över tidigare. Så mina förebilder idag, är inte samma jag hade svarat för ett år sen.

Min mormor och morfar är mina förebilder idag. De står för allt jag önskar jag vore.

Mormor är sådär trygg som bara en person med mycket tålmodighet och erfarenhet kan vara. Brusar aldrig upp, men kan deffinetivt säga ifrån. Får en att tro på sig själv och peppa i rätt lägen, när man behöver det som mest. Otroligt omtänksam, mån om andra utan att någonsin bli pushig. Charmigt nyfiken (har förmodligen lite med åldern att göra).

Morfar är tvärtom väldigt sprallig. Kan göra glädjehopp mitt på stan, fast han närmar sig 70-års dagen. Har alltid Glimten i ögat, skojar och är den mest öppna person jag känner - på ett positivt sätt. Man kan aldrig åka någonstans med morfar, utan att han blir igenkänd eftersom han ät en såna person man minns, om man träffat honom. Många gånger har det hänt att jag frågat "vem var det?" Efter att han ägnat tio minuter åt någon människa som stoppat oss, och han uppriktigt svarar "jag har ingen aning". Ändå har han inga problem med att vara intresserd och trevlig i tio minuter, oavsett om personen är bekant. Han är även den enda mannen i min närhet som gråter öppet såfort han blir rörd (vilket är ofta), och ständigt berättar att han älskar och saknar mig. Tror förövrigt jag pratade med morfar och mormor när jag fått min första mens. Inget genant överhuvudtaget, för morfar och mormor har alltid varit väldigt bra på att prata och neutralisera allt.

De är framförallt mina förebilder när det kommer till förhållande. Hittar på saker, har egna - och gemensamma - intressen och har en stor passion för resa. Något dom gjort mycket. Kan nog sträcka mig så långt att de är världens bästa morföräldrar, och jag hoppas innerligt att jag ärver deras underbara egenskaper - i den perfekta mix som de utgör tillsammans.
Tack. Jag älskar er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0